Bok&Bibliotek 2011: Om Shaun Tans bildvärldar

Bok&Bibliotek mässan i Göteborg går av stapeln den 22-25 september. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne finns på plats och presenterar montersamtal kring 2011 års pristagare Shaun Tan. På mässan arrangerar också IBBY ett större scenprogram med Shaun Tan i fokus.

Torsdag 22 september
Samtal om Shaun Tans bildvärld
2011 års mottagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, Shaun Tan, tilldelas Peter Panpriset för boken Ankomsten. Välkommen att lyssna på ett samtal om en egensinnig, lockande och fascinerande bildvärld.  Deltagare: Ulla Rhedin, medlem i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne och bilderboksforskare, och Mats Kempe, journalist och styrelseledamot i IBBY Sverige. Utdelning av årets Peter Panpris.
Arr: IBBY Sverige
16.30-17.15
Debattscenen, F-hallen

Fredag 23 september
Samtal om Shaun Tans bildvärld
Illustratören Shaun Tan är årets mottagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Välkommen att lyssna på ett samtal om en egensinnig, lockande och fascinerande bildvärld.  Deltagare: Ulla Rhedin, medlem i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne och bilderboksforskare, och Mats Kempe, journalist och styrelseledamot i IBBY Sverige.
14.00 – 14.20

Lördag 24 september
Ändrar bilder bilden av historien?
Tecknaren, konstnären och jurymedlemmen Lennart Eng samtalar med vetenskapsjournalisten och författaren Maja Hagerman om Shaun Tans bildvärld. Vad tillför Shaun Tans speciella bildberättande när det gäller att förstå historien? Förändrar eller utvecklar hans konstnärliga gestaltning bilden av vårt förflutna? Vad betyder bilder för vår historieuppfattning?

Söndag 25 september
Konst + Vetenskap = sant?
Tecknaren, konstnären och jurymedlemmen Lennart Eng samtalar med hjärnforskaren, författaren och debattören Martin Ingvar om Shaun Tans bildvärld. Vad händer när konst och naturvetenskap möts? Kan en korsbefruktning skapa ny kunskap? Hur ser den naturvetenskaplige forskaren på konstnärens arbete?

Länk till Bok&Bibliotek
Länk till IBBY Sverige