"Barnböcker har aldrig varit mer relevanta"

Under hösten har ALMA fått en ny kanslichef; Suzi Ersahin. Här skriver hon om sina första två månader på jobbet och hur fantastiskt det är att få arbeta med världens största barn- och ungdomslitteraturpris.

Fiona Noble skrev nyligen i tidningen The Guardian att ”Barnböcker har aldrig varit mer relevanta, de reflekterar dagens stora frågor. […] För en generation som växer upp med Greta Thunberg och klimatstrejker, kommer fokus för år 2020 handla om att rädda planeten...".

Jag instämmer. Som aldrig förr verkar det nästan som att barn- och ungdomsförfattare har tagit på sig rollen att skära igenom bruset av falska nyheter, sociala medier och talar med och för en generation som kräver sin röst i samhället.

Nu har jag varit i två månader på ALMA-kansliet. Mina kollegor guidar mig tålmodigt genom prisets administration, dess historia och tillsammans blickar vi framåt. Det är ett privilegium att få utforska barn- och ungdomslitteratur i både ett svenskt och internationellt perspektiv. Att få inblick i bildvärldar är fantastiskt och att få mer kunskap om läsfrämjare är hisnande på ett annat vis. Att ta del av ALMA-juryns arbete ger mig nya insikter och respekt för all kunskap som de besitter.

I sina publika framträdanden säger årets ALMA-pristagare Bart Moeyaert ofta att vuxna borde prata mer om de böcker de läst som barn. Så jag tänker efter, vilka böcker minns jag? Jag kommer på bilderboken ”Pricken”, om kaninungen som kände sig utanför men hittade en slags gemenskap till slut. Jag tänker på ”Babar”, Elsa Beskow med alla fina bilder, ”Plupp”… Jag tyckte mycket om ”Mio, min Mio”, ”Pippi Långstrump”, ”Nils Karlsson Pyssling”, ”Anne på Grönkulla”, ”Pollyanna”, ”Kulla Gulla”-böckerna, David Copperfield, ”Narnia”, ”Den hemliga trädgården”, senare Kerstin Thorvalls böcker och så vidare. Mycket om gott och ont, lite spänning och tragik men med goda slut.

Min kollega på kansliet ber mig att berätta något om mig själv. Ett potpurri av mitt yrkesliv hittills är att jag är utbildad i måleri vid Konstfack. I nästan tio år bodde jag i USA där jag arbetade som konstnär och undervisade, bland annat en tid på Kansas City Art Institute. Jag startade en illustrationsutbildning tillsammans med en kollega på Berghs School of Communications i Stockholm och har vid olika tillfällen undervisat barn i konst. I flera år arbetade jag på Iaspis som är Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer. Mellan 2013–2018 var jag Sveriges kulturråd i Turkiet, stationerad på svenska generalkonsulatet i Istanbul.

Nu hoppas jag att vi på ALMA-kansliet kan göra fler samarbeten och på sikt skapa möjligheter för stimulerande samtal om litteratur och bild med bland annat svenska och internationella författare och illustratörer. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne är världens största barn- och ungdomslitteraturpris som den svenska regeringen instiftat. Det ger väldigt starka signaler om hur viktigt barn- och ungdomskultur är, hurra! Med starka röster som speglar vårt samhälle, drömmar och fantasier öppnar priset förhoppningsvis upp en större värld för läsare i alla åldrar.

Suzi Ersahin
Kanslichef