Boel Westin. Foto: Stefan Tell

Dessa är nominerade till Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2016

Nästa år har 215 kandidater från 59 länder möjlighet att tilldelas världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Det offentliggjorde juryns ordförande Boel Westin vid bokmässan i Frankfurt idag.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) belönar litteraturskapare i bred bemärkelse, och bland de nominerade finns författare, illustratörer, berättare, läsfrämjande personer och organisationer. Juryns ordförande Boel Westin:

– Vi är djupt imponerade av nomineringsinstansernas arbete att föreslå kvalificerade kandidater till ALMA. Jag hoppas att nomineringslistan används som ett aktivt dokument för läsfrämjare och pedagoger över hela världen för kännedom om samtida litteratur för barn och unga av hög kvalitet.

I år är det 111 nomineringsinstanser från hela världen som har föreslagit kandidater. Många väljer att åternominera kandidater, men på årets lista finns 42 kandidater som aldrig tidigare har varit nominerade. Årets nytillkomna länder är Kina, Nicaragua, Palestina, Österrike och Förenade Arabemiraten. Se hela nomineringslistan.

– Juryn står nu inför det svåra men angenäma och mycket givande uppdraget att välja ut en eller flera prismottagare till 2016. Vi möts en gång i månaden, däremellan läser vi högvis med böcker och dokument.

Vem eller vilka som tilldelas Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2016 tillkännages i direkt anslutning till juryns sista möte i Stockholm och Bologna den 5 april nästa år.